tirsdag 8. desember 2009

Norsk - på skolen og til hverdag!



Hei!

Norsk er vel sammen med gym, det faget man har gjennom alle de 13 årene på skolen og blir best kjent med. Mitt forhold til norsk er jo at det er morsmålet mitt, og et språk jeg har snakket så og si flytende siden jeg var rundt 2(?)år. Jeg tar norsk i bruk omtrent hele tiden; når jeg snakker, skriver, leser og ikke minst tenker. Norsk er en såppas stor del av hverdagen min, at det nesten blir litt vanskelig å beskrive.
Samtidig som norsk er noe man bruker mye utenfor skolen, er det også et fag, kanskje hovedfaget man har på skolen! Man får karakterer i både muntlig, skriftlig og også nynorsk som er litt innen for norskfaget. Jeg syntes norsk kan være både krevende og utfordrende, og også morsomt. Nynorsk er nok det jeg sliter med, siden det begynte vi med i 9. klasse og det har jeg ikke hatt "innøvd" og hørt hver dag siden jeg ble født. Så da blir det noen ganger som et fremmedspråk, selv om mesteparten av skriftspråket er delvis likt som bokmål. Den beste måten å lære mest mulig i timene, er å prøve å være engasjert og delta aktivt. Det er så mye innenfor norsk, at det er noe som bør passe for alle!

R

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar